Zašto je Outsourcing pametan izbor za vaš poslovni rast
Pisati o nečemu što postoji unazad 30 godina i pronaći prostor da se kaže nešto novo, da mnogi pre nisu rekli, nije nimalo zahvalno. Ali ova tema nikada nije bila aktuelnija nego sad.
No krenimo redom, zavirimo malo u prošlost.
Činjenica oko koje se slažu i ekonomisti i istoričari je da je ljudski napredak direktno povezan sa podelom rada. Adam Smith, koji se smatra ocem ekonomije, podržavao je ovaj stav tvrdeći da je glavni uzrok ljudskog prosperiteta veća podela rada i nastanak specijalizacija. On je svoj stav slikovito objasnio u svojoj knjizi „Bogatstvo naroda“, inspirisan jednim pogonom za proizvodnju iglica u Normandiji u 18. veku. Analizirajući proces proizvodnje ustanovio je da se on sastoji od 18 podprocesa. Tvrdio je da bi deset radnika moglo proizvesti 48.000 iglica dnevno ako bi bila primenjena podela rada. Prosečna produktivnost tada bi bila 4.800 iglica po radniku dnevno. Bez podele rada, radnici su proizvodili po 10 do 20 iglica dnevno.
Kakve veze ovo ima sa outsourcingom? Nastanak outsourcinga neizbežna je posledica podele rada i nastanka specijalizacija. Sam naziv potiče od složenice tri engleske reči outer-source-using (korišćenje spoljašnjeg izvora).
Velike kompanije su 90-tih godina prošlog veka odlučile da promene svoju IT strategiju poslovanja tako što su u fokus stavile primarnu delatnost, a IT prepustili onima kojima je to primarna delatnost. Kao prvi značajniji IT outsourcing navodi se angažovanje kompanije IBM od strane Eastman Kodak kompanije u domenu dizajna, izgradnje i upravljanja data centrom 1989. godine. Taj događaj je zauvek promenio odnos kompanija ka IT-u i „in-house“ IT rešenjima.
Podaci govore da je svetsko outsourcing tržište 2021. godine procenjeno na oko 530 milijardi američkih dolara sa složenom godišnjom stopom rasta od 8% (eng. compound annual growth rate, CAGR), a u istom periodu tržište Evrope vredelo je oko 100 milijardi američkih dolara. Harvey Nash/KPMG anketa, koja predstavlja najveću anketu među IT rukovodiocima, pokazuje da preko 60% kompanija na globalnom nivou outsourcuje deo ili kompletan IT.
Šta je to što IT outsourcing čini toliko popularnim i važnim?
Kao prvo, ono što je već spomenuto, fokus na primarnu, osnovnu, delatnost. Bez obzira koliko savremene kompanije imaju dobar IT, on nije ono po čemu su one poznate, ono u čemu su najbolje i ono na čemu treba da bude njihov fokus, osim ako se ne radi o samim IT kompanijama.
Savremene kompanije su poznate i treba da teže da budu najbolje u onome što je njihova osnovna delatnost. Ideja je da sve ostalo prepuste onim kompanijama čija je to osnovna delatnost, uključujući i IT. Savremene kompanije imaju dovoljno izazova na današnjem konkurentnom i zahtevnom tržištu i nisu im potrebni izazovi koje IT sa sobom nosi. Njima je potreban pouzdan IT partner koji će pružati konstantnu i kvalitetnu podršku njihovom osnovnom biznisu.
Svi smo svesni kakvo je danas tržište IT stručnjaka , koliko je izazovno naći odgovarajući kadar i koliko se uopšte taj kadar može zadržati u današnje vreme velikih fluktuacija. Da li se sa tim kadrovima pokrivaju neophodne ekspertize i tehnologije, da li oni poseduju odgovarajuće veštine i specijalizacije i što je najbitnije, da li IT sa tim kadrovima može da ispuni zahteve koje biznis „spušta“ IT-u u kontekstu kvaliteta i rokova? Danas preko 60% kompanija ima problem sa nedostatkom IT kadrova. Ovo više ne treba da bude izazov, jer kvalitetan i pouzdan IT partner ima dovoljan broj profesionalaca sa svim neophodnim ekspertizama i višegodišnjim iskustvom u IT industriji.
Naravno, jedno od prvih pitanja koje se nameće je šta je isplativije u finansijskom pogledu. Ukoliko se pogleda šira slika, gde se u obzir uzima sve gore navedeno i činjenica da se odgovornost za ispunjavanje IT zahteva prebacuje na IT partnera, odgovor se sam nameće. Naime, dobrim izborom IT partnera, kompanije za predvidljivi iznos sredstava dobijaju kvalitetnu uslugu u rokovima koji su im potrebni. To im daje mogućnost da se maksimalno fokusiraju na svoju osnovnu delatnost. Tada IT postaje direktna podrška biznisu i postaje njegov oslonac. Zajedno stvaraju nove vrednosti za korisnike i omogućavaju bolje pozicioniranje kompanije na tržištu.
Organizacija i sistemi bazirani na principima silosa (izolovane strukture), nedostatak kadrova i kašnjenje u digitalnoj transformaciji predstavljaju velike izazove za većinu savremenih kompanija. Shodno tome, te kompanije se okreću spoljnim IT partnerima da bi iskoristile prednosti inovativnih rešenja i digitalne transformacije. Podaci potvrđuju da savremene kompanije koje imaju duboko implementirane digitalne tehnologije i koje su digitalni lideri imaju daleko bolje parametre poslovanja. Parametri poslovanja kao što su vreme potrebno za lansiranje novih proizvoda/usluga (eng. time to market), operativna efikasnost, iskustvo korisnika (eng. customer experience, CX) i iskustvo zaposlenih (eng. employee experience,EX) su bolji i do 50% kod kompanija koji su digitalni lideri.. CX predstavlja ključni parametar za održivi rast svakog poslovanja i u fokusu je mnogih kompanija. Pozitivno korisničko iskustvo promoviše lojalnost, pomaže zadržavanje kupaca i podstiče zagovaranje (reklamiranje, advokaturu) brenda.. Danas moć imaju kupci, a ne prodavci. EX, iskustvo zaposlenih, predstavlja osnovu za poslovni uspeh i učinak. Tamo gde novac nije više primarni motivacioni faktor za zaposlene, fokusiranje na iskustvo zaposlenih je najperspektivnija konkurentska prednost koju savremene organizacije mogu da stvore. Od prvog pa do izlaznog intervjua, kao i sve između je ono što čini iskustvo zaposlenih. Ulaganje u zaposlene nije trošak već investicija. Sve ovo ukazuje koliko je bitno imati pouzdan IT koji može da odgovori zahtevima biznisa u svakom trenutku i obimu.
Outsourcing je svuda oko nas i za neke delatnosti već je postalo uobičajeno i opšte prihvaćeno da neko drugi radi nešto za nas. Ništa nije drugačije ni kada je IT u pitanju, samo je potrebno vreme da se shvate prednosti takvog modela poslovanja. U krajnjem slučaju vreme će pokazati da one kompanije koje se ne menjaju, ne napreduju i nemaju perspektivu. Pouzdan IT daje veliku komparativnu prednost biznisu ukoliko IT radi prave stvari i na pravi način. Za to su zadužene IT kompanije koje su eksperti u onome što rade i koje predstavljaju brend na tržištu. Takođe, i same IT kompanije outsourcuje delove svog poslovanja koji nemaju veze sa IT-em.
Na kraju, ceo ovaj blog i priča o IT outsourcingu možda se najbolje oslikava u izreci Pitera Druckera, gurua menadžmenta, koja glasi: „Do what you do the best, and outsource the rest“.