Nismo više samo koderi, IT će imati veći procenat u BDP – Nebojša Bjelotomić za B92
Digitalizaciju danas određuju korisnici, biznisi ne mogu da dozvole da ne budu digitalno prisutni.
Kada je reč o našem IT-u, kako budemo prodavali svoje proizvode tako će rasti i procenat našeg učešća u BDP, a bankari su primer kako jedna industrija može da vuče ostale, rekao nam je Nebojša Bjelotomić, generalni direktor Saga New Frontier Groupe.
Kompanija Saga New Frontier Group je jedna od top-5 IT kompanija u našoj zemlji. Koliko je, iz vašeg ugla, danas važno biti digitalno prisutan, posebno ako uzmemo u obzir činjenicu da su mnoga MSP preduzeća i dalje okrenuta tradicionalnim načinima poslovanja?
– Digitalizaciju, odnosno stepen digitalizacije neke kompanije određuju njeni korisnici. A kako smo, postali svesni da je upotreba mobilnih, pametnih telefona danas, pa i u Srbiji više od 60 odsto, kako sve više ljudi koristi aplikacije, i navikli su da dobiju instant ono što požele, tako biznisi ne mogu sebi da dozvole da ne budu digitalni. Preciznije, da ne mogu odmah da odgovore na potrebe svojih korisnika, a to je njihov diktat. Vreme je počelo drugačije da se percipira. Sada ako čekate i 20 sekundi kažete: „Aplikacija ne radi“.
Ne propušta se prilika da se istakne da je IT razvojna šansa Srbije, međutim, na Kopaonik biznis forumu čuli smo i ekonomiste koji priznaju da IT jeste dobar sektor, ali da je i dalje mali. Kako vi gledate na to, posebno jer ste prisutni i na drugim tržištima u svetu?
– Ekonomisti gledaju uvek iz ugla brojki. S jedne strane, činjenica da od izvoza IT-a imamo milijardu evra je jako velik iznos u smislu da se to realizovalo u poslednje dve tri godine kada su se te cifre duplirale. S druge strane, ako pogledamo da je ukupni izvoz 16 milijardi, onda se može reći da nije tako veliki. Ekonomisti računaju i koliko je zaposlenih u sektoru, koliko zarađuju sa drugim industrijama, a mi smo možda malo zatvoreni – svega par desetina hiljada kreira sve to. Ali, ono što ide nama u korist jeste da je ta milijarda dominantna u autsorsingu, on je već deset godina izuzetno prisutna aktivnost, iskustvo, i nivoi znanja skupljeni na projektima u autsorsingu doveli su nas do pozicije da pravimo svoje proizvode.
Dalje, ekonomija je igra brojki i vrednosti, kad praviš svoj proizvod na vrhuncu si te vrednosti. Naš IT pravi primetne cifre čim govore o nama, a mi kao struka tek treba da plasiramo proizvode u taj svet sa kojim radimo. Ako uspemo ne samo da prodamo znanje već i svoje projekte, tada ćemo taj trud i rad moći da naplaćujemo više, a to će posledično uticati na rast, ili veći procenat u BDP.
Jasno je da je oblast IT zanimanje budućnosti, međutim, da li postoji opasnost da u nekom trenutku ponestane pravih kadrova, odnosno, možemo li doći u opasnost da „štancujemo“ programere?
– Da se nadovežem. Da biste napravili proizvod u bilo kojoj industriji, ne možete da imate samo jedno zanimanje. Kako se penjemo u lancu vrednosti o kome sam govorio, radimo to što ekonomisti hoće, a to je ta saradnja sa drugim sektorima. Nećemo raditi samo najprostiji deo posla, nismo samo koderi, već sagledavamo problem i iz drugog ugla.
Foto: Tanjug/Tanja Valić
Koliko je primena veštačke inteligencije još tabu tema kod nas? Da li su kompanije prepoznale koristi od nje?
– Veštačka inteligencije je često asocijacija na naučnu fantastiku ili izuzetno napredne tehnologije, ali ona je u Srbiji svuda oko nas. Trenutno, upotreba algoritama matematičkih od kojih su neki stari i po 200 godina. Mi je sada samo u novom kontekstu, sa novim hardverskim kapacitetom upošljavamo, algoritmi nam pomažu da od svih silnih podataka nastalih u poslednjoj deceniji, napravimo trendove, izračunamo neke karakteristike koje nisu tako očigledne. I ta veštačka inteligencija nema veze s naučnofantastičnim, već označava domen u kome unapređujemo procese, pojednostavljujemo, i možda nismo svesni njene prisutnosti, ali je tu svuda oko nas.
Na Kopaonik biznis forumu bili ste učesnik panela čija je tema bila inovacije u bankarstvu. Saga New Frontier Group već uveliko radi u toj oblasti, REA chatbot na primer, odnosno primenu chatbotova ste radili za mnoge banke…da li bankarski sektor povlači sa sobom i ostatak privrede u uvođenju novih tehnologija?
– Ko god utiče na navike kupaca je neko ko vuče celo tržište. Ukoliko bankari naviknu korisnike da 24/7 budu dostupni i da to rade preko virtuelnih asistenata, to će otvoriti polje i za neke druge. Na primer, od gradskih institucija sa komunalnim servisima, do nekih medicinskih ustanova, da na isti način komuniciraju sa svojim korisnicama. Chatbotovi mogu da imaju širu primenu, a bankari su u želji da ne zaostaju za fintekovima prvi u Srbiji počeli da ih koriste. Mi očekujemo vrlo brzo i da osiguravajuća društva budu u toj priči, a onda sledi industrijska vertikala.
Koji su izazovi za Saga New Frontier Groupu narednom periodu, dokle sežu planovi?
– Veštačka inteligencija je nešto što je velika prilika. Ranije, za neke faze u razvoju IT-a morali ste da imate određenu svotu novca ukoliko ste želeli da nabavite procesore, ili da sastavite svoj računar. Sve je zahtevalo ozbiljnu investiciju. Sada, 10 pametnih momaka ima podjednaku šansu kao 10 pametnih momaka na Stenfordu ili Kembriždu. U suštini, korišćenje algoritama, mreža, i ostalih tehnika koje su aktuelne nam omogućava da napravimo proizvode koji mogu da budu konkurentni za velika svetska tržišta. S te strane se spremao da proširimo listu proizvoda. Analitički CRM je nešto što je sada već kod korisnika u pripremi i ulazi u produkciju. Imamo još nekoliko u planu proizvoda i svi su zasnovani na korišćenju upravo veštačke inteligencije. Polako ispipavamo podatke o tržištu oko nas, u regionu i Evropi, da vidimo da se oprobamo u nekoj većoj utakmici.
Kako se borite sa konkurencijom? Na koji način je iz vaše kompanije posmatrate?
– Konkurencija je uvek dobrodošla. Sportski treneri često kažu da ne može ništa da vas poremeti, da treba igrati svoju igru i gledati kako vodite tim, a da pri tom budete najbolji u onome što radite. Konkurencija može samo da pogura, jer postoji izazov da neko radi nešto drugačije, možda čak i bolje. Onda se trudiš da nivo svoje igre podigneš i budeš još bolji. Tera napred.
Da li Saga New Frontier Group planira nova zapošljavanja?
– Konstantno zapošljavamo ljude, najveća tuča danas možda nije ni za poslove, ni za finansijske rezultate već upravo za ljude, tako da mi bez prestanka i stalno zapošljavamo. Naravno, određenog profila, ali u kontinuitetu povećavamo tim i u tom smislu rastemo 20 odsto. To nam je životne važnosti, da uvek regrutujemo one koji žele da rade, da se dokazuju, takmiče i koji žele da rade nove stvari.