Budućnost bankarskog sektora zavisiće od saradnje sa Fintech kompanijama
SAGA NA WESTERN BALKANS DIGITAL SUMMITU
TANJUG, 05.04.2019.
Budućnost finansijskog tržišta je u saradnji fintech kompanija i banka, izjavio je danas generalni direktor kompanije Saga, Nebojša Bjelotomić na Digitalnom samitu Zapadnog Balkana.
Saradnja između fintech kompanija i banaka će olakšati i omogućiti građanima i privredi da finansijske usluge budu brže i stalne, poručio je Bjelotomić na panelu „Fintech“. On veruje da je digitalizacija velika šansa za Srbiju koju svi treba da iskoriste. Kako je rekao Tanjugu, predstavnici bankarskog sektora i fintecha, kao i IT sektora iz kojeg on dolazi, saglasili su se na panelu da je budućnost u saradnji fintechova i banaka i da je „disrupcija“ fintechova teško izvodljiva na malim tržištima.
„Disrupcija nije lako izvodljiva ni na velikim tržištima, s obzirom da banke imaju velike baze korisnika, kao i njihovo poverenje. Tako da je mnogo lakše sarađivati sa bankama nego pokušati da ih izmestite“.
Bjelotomić ističe da IT stručnjaci i fintech u saradnji sa bankama, tako zajedno, omogućavaju korisnicima da brže i lakše dođu do bankarskih usluga. Objasnio je da Fintech predstavljaju startap kompanije koje po svojoj definiciji treba da imaju brzo rastući model, ali i inovacije u smislu bankarskih usluga, tako što će pružati nešto što do sada nije bilo tako lako i brzo dostupno korisnicima.
Prema njegovim rečima, glavni preduslov za uspeh Fintecha je veličina tržišta i to je ono što čini srpsko tržište neatraktivnim za razvoj fintecha.
„Ali, ova inicijativa približavanja zemalja Zapadnog Balkana bi pomogla da se fintech razvije na ovim prostorima, pošto bi se uvećalo tržište na kome fintechovi mogu da deluju“, naveo je Bjelotomić.
Nebojša je na panelu rekao da ako pogledamo neka druga tržišta koja su konkurencija tržištu EU, odnosno SAD i Kinu, vidimo da u Kini WeChat čini čuda u smislu plaćanja, povećanja broja transakcija i toga koliko je lako napraviti transakciju.
“Sve to se desilo za svega nekoliko godina. WeChat ne postoji ni deceniju, a funkcinonalnost plaćanja je ispod pet godina”, dodaje on.
Kao neko ko dolazi iz IT industrije, naveo je da ovo nije dramatičan momenat za bankare, koliko pokušaj da se napravi neki ekosistem u kome će plaćanje ići mnogo lakše, sa možda manje igrača u lancu nego što je to bio slučaj do sada, i u cilju smanjenja troškova i kompleksnosti transakcija.
“Ne mislim da je ovo preterano dramatično za banke, ali mislim da je jako dobro”, rekao je Bjelotomić.
Nebojša navodi, da u IT industriji vole da se šale kada kažu da je naše bankarsko tržište imalo “Telenor moment”, jer onog trenutka kada se pojavila Telenor banka na tržištu, odjednom su sve banke živnule i krenule da budu vrlo inovativne i da IT-jevce “vuku za rukav” i da im dolaze sa novim idejama.
“Dosta stvari koje trenutno radimo je na incijativu banaka, poznavanje baze korisnika i njenih potreba leži u bankarskom sektoru. Nama je velika stvar kao IT kompaniji, koja pretenduje da ne bude samo na ovom tržištu, nego da se i širi, to domensko znanje koje dobijamo od lokalnih banaka”, kaže Bjelotomić.
Osvrnuo se na razvijena tržišta, poput SAD, na kojima fintechovi postaju deo banaka, zadržavaju svoju autonomiju, ali su i komplementarni i zajedno sa korisnicima daju ono što je potrebno.
“To je lak i stalan pristup i sve ono što digitalizacija i automatizacija donose”, naglasio je Bjelotomić.
Takođe navodi da se na Digitalnom samitu juče pričalo da je digitalna transformacija vezana za promenu biznis modela.
“To je nešto što i Fintech tera banke da rade, da promene donekle svoj biznis model, da budu brže. To je nešto što je pozitivno iz ugla korisnika, jer Fintech tera banke da budu brže”, navodi Bjelotomić.
Smatra da su automatizacija i digitalizacija neminovnost.
“Ali, kada pričamo o bankarima, iako će gomila usluga i transakcija biti verovatno digitalizovano, ako isti set algoritama bude odlučivao za sve nas, onda će nam svima biti isto. Ljudi imaju potrebu da budu različiti”, rekao je Bjelotomić. Upravo tu vidi potrebu za bankarima u budućnosti, jer će tu biti njihova glavna uloga, a to je da budu savetodavci klijetima.
Govoreći o svojoj kompaniji, naveo je da je Saga kompanija koja na našem tržištu posluje već 30 godina i da je to klasičan sistem integrator, koji je u poslednjoj deceniji napravio velike iskorake ka softverskom inženjeringu i razvoju softverskih usluga.
„U tom naporu je Saga došla i do finansijskog tržišta i krenula da pravi aplikacije i rešenja za tu oblast. Mi se svesno nismo fokusirali da budemo fintech u smislu da budemo disruptuvni ka bankarskom tržištu, već sarađujemo sa bankama, jer banke poseduju veliko domensko znanje. Sa njima, kao i sa velikim bazama korisnika, mnogo je lakše doći do tih korisnika i uraditi ono što je poenta fintecha, a to je da se olakšaju i ubrzaju usluge i učine dostupne korisnicima“.
Kaže da Saga već desetak godina razvija mBanking i eBanking rešenja, kao i da od skoro razvija rešenje i za virtuelnog asistenta koji je implementiran u Raiffeisen banci još pre godinu i po dana.
„Razvijamo i druga rešenja za koja bankari smatraju da su im potrebna, u smislu razvoja alata za njihovo efikasnije poslovanje i za podizanje zadovljstva njihovih korisnika“, dodao je Bjelotomić.