SAGASaga-beli-132x66SAGASAGA
  • REŠENJA I SERVISI
  • KARIJERA
  • sr
  • en

Razumeti digitalnu ekonomiju

Kompanije koje dolaze iz industrijskog poslovnog modela imaju kapital, klijente, poverenje i mnogo dodirnih tačaka sa klijentima bilo u fizičkom ili digitalnom svetu. To sve treba da bude osnova za digitalnu transformaciju koja, uvođenjem digitalnih poslovnih modela, brani kompaniju od napada novih firmi, agilne konkurencije i treba da obezbedi rast i u digitalnoj eko¬nomiji. I treba početi što pre i pored straha od promena.

Digitalna revolucija je promenila naše živote, i privatne i poslovne. Na neke od promena smo već toliko navikli da ih ne primećujemo i ne razmišljamo kako se menja poslova¬nje u digitalnoj ekonomiji. Na primer, kako se pripremalo i putovalo nekad i kako se putuje danas. U prošlosti smo koristili putničke agencije, verovali im i prepustali im da nam izaberu optimalnu maršrutu i avio-kompaniju za svaki let i putovanje. Karte su, na skupim obrascima, dostavljali kuriri. Oni koji su često leteli kupovali su oficijalni avijacijski vodič (OAG) koji je štampan u džepnom izdanju, sitnim slovima i imao je informacije o većini avio-kompanija i njihovom redu lete¬nja. Tako su se tražile optimalne kombinacije letova ako niste želeli da to prepustite putničkoj agenciji.

Strpljivo smo čekali u redu da do¬bijemo svoju kartu za ukrcavanje i pre¬govarali sa službenicom da nam pronađe željeno mesto do prolaza. Danas, najčešće, umesto službenika putničke agencije iii osoblja na registraciji na aerodromu mi sami preuzima¬mo tu obavezu kao da smo službenici avio-kompanije. Unosimo podatke, biramo letove, cene i kombinujemo tako da naš put bude optimalan. Sami se prijavljujemo na let i biramo svoje mesto u avionu.

I sve to samo sa jednim ciljem – da dobijemo potvrdu karte koju sa¬mi moramo da odštampamo iii kartu za ukrcavanje koju čuvamo na pametnom telefonu iii štampamo.

Kompanije smanjuju troškove, jer deo poslovnih aktivnosti preuzimaju sami korisnici. Samousluživanje i podrška od drugih korisnika, uključujući i ocenjivanje i rangiranje proizvoda i usluga, postali su standard. Nagrada je da se brzo dođe do izvršenja željene akcije, transakcije iii kupovine. Zato se automatizacija, robotizacija i veštačka inteligencija sve više i češće koriste – od botova koji na osnovu lo¬kacije korisnika vode ka najbližoj prodavnici, bankomatu iii restoranu, pa do algoritama koji vam odobravaju keš kredit iii odlazak u dozvoljeni minus. Trenutno izvršenje je najvažniji deo korisničkog iskustva i motivacija da korisnici sami preuzmu na sebe deo poslovnih aktivnost.

Mnogi proizvodi su postali digitalni, pa umesto da kupujete knjigu, možete da je vrlo brzo dobijete sa interneta u digitalnom formatu i da je čitate na tabletu iii elektronskom čitaču. Isto je i sa časopisima, filmovima, video i TV programima, operskim i pozorišnim predstavama.

Promenjen je i model prodaje, pa se umesto prodaje nudi mesečna pretplata, umesto kupovine plaća se koristite. Dojučerašnji partneri se menjaju sa novim digitalnim ekosistemom, a klijent dolazi u centar poslovanja. Pored putovanja, već smo prihvatili promene u muzičkoj industriji, TV i filmskoj industriji, IT servisima i softveru, a dobar primer za promene koje tek dolaze je vest da Norveška priprema zakon da do 2025. registruju samo vozila s električnim motorima. Sve veća popularnost električnih automobila i sve veći broj stanica za punjenje i bolja geografska pokrivenost predskazuje dolazak velikih promena za vlasnike benzinskih pumpi, proizvođače goriva i proizvođače automobila. Oštra konkurencija u razvoju tehnologije za samovozeća vozila predskazuju još veće promene koje se valjaju iza horizonta.

Kompanije koje dolaze iz industrijskog vremena moraju da se prilagode i posebno da se odupru napadima startapova – novih firmi koje se osnivaju danas u digitalno vreme i koriste nove mogućnosti digitalne ekonomije dok koriste sporost postojećih kompanija. A to je na prvom mestu korišćenje informacija kao osnovnog resursa, digitalnih kanala i automatizacije poslovnih procesa. Uz već pomenute promene u modelu prodaje i sa novim digitalnim ekosistemom kreiraju potpuno nove preuzimaju deo klijenata u mnogim industrijskim granama i taj proces se ubrzava pošto ima sve više inovativnih kompanija. Dodatni razlog je to što su barijere za ulazak u posao značajno snižene i što su operativni troškovi smanjeni kao posledica automatizacije, pa je mnogo lakše započeti posao danas nego pre 30-ak godina. Problem novih firmi je što nemaju korisnike i poverenje i nemaju kapital, prihod i profit. Zbog toga se oslanjaju na kapital investitora, a njihove usluge najčešće su besplatne jer im je lov na korisnike veoma važan. Kompanije koje dolaze iz industrijskog poslovnog modela imaj kapital, klijente, poverenje i mnogo dodirnih tačaka sa klijentima bilo u fizičkom ili digitalnom svetu. To sve treba da bude osnova za digitalnu transformaciju koja, uvođenjem digitalnih poslovnih modela, brani kompaniju od napada novih firmi, agilne konkurencije i treba da obezbedi rast i u digitalnoj ekonomiji. I treba početi što pre i pored straha od promena.

Branislav Vujović
PREDSEDNIK NEW FRONTIER GROUP
„Težite da postanete bolji“


Branislav Vujović je osnivač i predsednik New Frontier Group i odgovoran je za poslovanje grupacije sa specijalnim fokusom na inovacije, M&A strategiju, grupnu strategiju i veze sa investitorima.

Povezani postovi

Povećanje vrednosti kroz transformaciju proizvoda i usluga

Povećanje vrednosti kroz transformaciju proizvoda i usluga

Kanali i veza sa korisnikom u inovaciji poslovnih modela

Kanali i veza sa korisnikom u inovaciji poslovnih modela

Razumeti digitalnu ekonomiju

Razumeti digitalnu ekonomiju

Digitalna revolucija je na samom početku

Digitalna revolucija je na samom početku

Ključni koraci u digitalnoj ekonomiji

Ključni koraci u digitalnoj ekonomiji

style="fill:;" fill=""
style="fill:;" fill=""
© 2019 SAGA. All Rights Reserved LoboHouse Agency
    • српски
    • енглески
      Tokom posete našoj web prezentaciji, koristimo kolačiće koji omogućavaju identifikaciju korisnika. Kolačići su male datoteke koje se privremeno čuvaju na hard disku. Naši kolačići ne sadrže lične podatke, tako da je vaša privatnost zaštićena, takođe možete zahtevati brisanje evidentiranih podataka. Ukoliko isključite upotrebu kolačića, postoji mogućnost da nećete moći da otvorite sve sadržaje na našoj web prezentaciji. Da li zelite da našu web prezentaciju pogledate bez kolačića – cookies? Klikom na “Slažem se”, koristićete sve kolačiće.
      Cookie podešavanjaSLAŽEM SEODBIJAM
      Manage consent

      Kolačići

      Kolačiće upotrebljavamo kako bi ova web stranica radila pravilno. Kolačići pomažu da obezbedimo personalizovano iskustvo i relevantne reklame za vas, a web analitiku za nas. Kako biste saznali više, pogledajte listu kolačića i pogledajte našu Polisu kolačića.
      Neophodni
      Always Enabled

      Ovi su kolačići neophodni za funkcionisanje veb-sajta i ne mogu se isključiti u našim sistemima. Oni su obično postavljeni kao odgovor na tvoje aktivnosti na sajtu, koje predstavljaju zahtev za usluge kao što su podešavanje privatnosti, prijavljivanje ili popunjavanje obrazaca. Svoj pretraživač možeš da podesiš tako da blokira ove kolačiće ili te upozori na njih, ali u tom slučaju neki delovi sajta neće raditi. Ovi kolačići ne čuvaju nikakve podatke koji bi omogućili ličnu identifikaciju.

      Opcioni

      Analitika Ovi nam kolačići omogućavaju da beležimo broj poseta i analiziramo izvore prometa kako bismo izmerili i unapredili funkcionisanje našeg sajta. Oni nam pomažu da saznamo koje su stranice najpopularnije, a koje najmanje popularne i vidimo kako se posetioci kreću po sajtu. Svi podaci koje prikupljaju ovi kolačići ostaju anonimni. Ako ne želiš da daš dozvolu za ove kolačiće, nećemo znati kada posećuješ naš sajt i nećemo moći da pratimo njegovo funkcionisanje. Reklama i društvene mreže Ove kolačiće kroz naš veb-sajt mogu da postave i partnerski sajtovi za oglašavanje. Ove kompanije mogu ih koristiti radi kreiranja profila tvojih interesovanja i prikazivanja relevantnih reklama na drugim sajtovima. Oni ne pohranjuju direktno lične podatke, ali rade tako što jedinstveno identifikuju tvoj pretraživač i uređaj. Ako ne dozvoliš ove kolačiće, nećeš iskusiti naše ciljane reklame na drugim veb-lokacijama.

      • Naslovna
      • Rešenja i servisi
      • Karijera
        ▼
        • Praksa
      • Digitalna transformacija
      • O nama
        ▼
        • CSR
      • Blogovi & vesti
      • Događaji
      • Kontakt
      • sr
      • en