Poslovna komunikacija, u epizodi “Halo Požega”
Pošto sam ja dete 20. veka sećam se kao klinac, a kasnije i u tinejdž dobu, kakva je “poštar” bio institucija. On je bio kao neki prozor u svet, čovek koji donosi dobre ili loše vesti, račune ili penzije. Ma on je bio… android mobilni telefon mog detinjstva.
Sećate se časova istorije i lekcija o antičkoj Grčkoj. Lekcija o Maratonskoj bici i legendarnom Filipidesu, čoveku koji je pretrčao od Maratonskog polja do Atine, samo da bi javio svojim sugrađanima da je Atina porazila Persiju. Uspeo je da prenese poruku i tog trenutka izdahnuo od umora.
U seriji “Game of Thrones” su skapirali da je bolje poslati gavrana da prenese ovakve poruke.
A da li se sećate legendarne rečenice iz crtaća Brzi Gonzales “Paprika je crvena svaki dan, generale Gracijas srećan tebi rođendan”? Koliko je jadnih miševa kurira nastradalo prenoseći ovu “bitnu” poruku dok je nije preneo Brzi Gonzales.
Pošto sam ja dete 20. veka sećam se kao klinac, a kasnije i u tinejdž dobu, kakva je “poštar” bio institucija. On je bio kao neki prozor u svet, čovek koji donosi dobre ili loše vesti, račune ili penzije. Ma on je bio… android mobilni telefon mog detinjstva.
Da se sve ovo dešavalo u 21. veku, verovatno nikad ne bismo znali za atletsku disciplinu maraton, a mali mišići ne bi morali da ginu da prenesu jednu banalnu poruku generalu Gracijasu. A ja bih imao jednu lepu uspomenu manje iz detinjstva.
Ako uporedim sve ove gore primere, nalazimo jednu zajedničku crtu; neko je morao da ode od tačke A do tačke B i da prenese nekome neku poruku. I to je trajalo vekovima. A onda se za samo par godina sve promenilo. Ulazeći u 21. vek milenijumska buba je otpočela digitalnu revoluciju koja i dan danas traje i koja nam je svima kolektivno promenila živote. Masovna upotreba PC-a i interneta dovela je do vekilih promena u životu ljudi, a pre svega u načinu komunikacije. Email, chat, instant message, sve su ovo stvari koje nismo mogli ni da zamislimo krajem 80-ih prošlog veka, čekajući poštara da nam donese pismo, razglednicu ili telegram od nekih dragih ljudi.
Poslednjih par godina pojavilo se mnogo drugih alata za komunikaciju (Facebook, Skype, Viber, Whatsapp…), a PC je zamenjen mobilnim telefonima, tabletima i laptopovima. Pojavom svih ovih alata, aplikacija i uređaja postalo je jasno da ni poslovna komunikacija ne može da ostane ista. Fokus poslovne komunikacije prebačen je na kratku formu poruka, sa mogućnošću integracija sa poslovnim aplikacijama, i kompanijskim imenicima i domenima. Brza reakcija i efikasan utrošak vremena je prva stvar koja se tražila. Connect from anywhere, anytime, anyhow je bio izazov, a logično je da su se vrlo brzo pojavili odgovori na ove zahteve. Pomenuću neke od njih.
Pojavio se početkom 2015. godine kao odgovor Cisca na već postavljene zahteve. Cisco Spark je cloud platforma koja daje mućnost pravljenja kompletnog collaboration okruženja za pojedince, ali pre svega za timove (teamwork). Collaboration okruženje podrazumeva mogućnost kreiranja sastanaka, ili 1 na 1 komunikacije sa uključenim osnovnim funkcionalnostima Meeting, Messagingi Calling, ali i dodatnim funkcijama, kao što su deljenje ekrana, deljenje fajlova ili whiteboard. Platforma na kojoj je podignut Spark je otvorena, što znači da uz pomoć API-a korisnik sâm može da dorađuje Spark prema svom nahođenju. Iako se radi o cloud platformi, uz pomoć odgovarajućih konektora moguća je sprega sa kompanijskim AD-om, Exchange-om, ili sistemom IP telefonije. Na taj način se korisnicima platforme daje mogućnost da u potpunosti koriste već postojeće kompanijeske resurse.
Microsoft je jedan od najrasprostranjenijih vendora širom sveta. Samim tim, logično je da oni u tržišnoj bici, na polju platformi za poslovnu komunikaciju, imaju jednu od najbolje pozicioniranih aplikacija. Microsoft je 2011. kupio Skype. Skype for Business nije isto što i „običan“ Skype, koji se odomaćio u svim kućama. Razlika je baš u onome što je akcenat ovog teksta, poslovna komunikacija. Laka integracija sa svim Microsoft proizvodima se podrazumeva. Realizuje se u cloud, ali i u lokalnoj varijanti. Zbog rasprostranjenosti širom sveta zadatak svih ostalih vendora je omogućavanje interoperabilnosti drugih platformi sa Skype for Business.
Možda i najpoznatija teamwork aplikacija. Nastao je kao interna kompanijska aplikacija, da bi 2013. počela globalna upotreba. Ime je dobila kao skraćenica za: “Searchable Log of All Conversation and Knowledge”. U pitanju je cloud platforma, koja ima integracije sa mnogim drugim platformama, kao što su: Google Drive, Trello, Dropbox, Heroxu, Github, Zendesk i dr.
Korisnici najčešće unapred znaju koju i kakvu platformu žele da koriste. Postoje različiti faktori koji utiču na tu odluku:
• Postojeća infrastruktura
• Cena
• Potreba za voice, video i conference funkcionalnostima
Izbor business messaging platforme je vrlo bitna stvar u današnje vreme. Zavisno od delatnosti korisnik može uštedeti mnogo resursa, vremena i novca koristeći pravu aplikaciju za svoj posao.
Ono što mi u Sagi radimo je pronalaženje pravog rešenja za sve naše korisnike i uklapanje ovog rešenja u već postojeću infrastrukturu korisnika. Nemamo predrasude niti favorite po ovom pitanju, tako da naši korisnici mog uvek da računaju na najbolje rešenje i maksimalnu profesionalnost.
I da zaključim. Mnogi su kao klinci maštali o tome kako će izgledati budućnost. Neke od maštarija su sigurno bili i mobilni telefoni, računari, internet i ostale tekovine savremenog doba. Većina tih stvari, kao i u knjigama Žil Verna, su se ostvarila. Ono što još uvek ne znamo je šta nas od danas čeka za 15 godina. Verujem da će nas budućnost iznenaditi.