Projekat implementacije chatbot-a u opštinama: Šabac, Sombor, Bijeljina i Laktaši planiran za naredne dve godine
Potpisan Sporazum o saradnji na projektu uvođenja chatbot tehnologije u rad lokalnih samouprava
Prošle nedelje smo potpisali Sporazum o saradnji na projektu uvođenja chatbot tehnologije u rad lokalnih samouprava, u okviru kog ćemo implementirati našeg chatbot-a u 4 opštine u Srbiji i BiH: Šabac, Sombor, Bijeljina i Laktaši. Pored Sage, organizacije koje realizuju projekat su i NALED, Privredna komora Republike Srpske i GIZ. Razvojno partnerstvo Sage i Mreže za povoljno poslovno okruženje u Jugoistočnoj Evropi (BFC SEE) je podržano kroz develoPPP.de program, koji sprovodi Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH po nalogu Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ).
Jedan od glavnih izazova lokalne samouprave i njene administracije je pružanje transparentnih informacija i efikasnih usluga građanima i privredi. Gradovi i opštine imaju sve veću potrebu za pružanjem neposrednih i tačnih informacija, što nije uslovljeno samo zakonskim obavezama, već je i zahtevano od strane samih korisnika. Oni imaju velika očekivanja od pružalaca javnih usluga u smislu olakšanog pristupa i unapređenja kvaliteta pružene usluge. Pored toga, jako je bitna brzina pružanja usluga. Niko ne želi da troši vreme na čekanje u redovima ispred nekog šaltera ili da odlazi u više različitih ustanova kako bi završio određenu proceduru. Na primer plaćanje računa za komunalne usluge ili izdavanje izvoda iz matične knjige rođenih. Uvođenje modernih procedura u svakodnevni rad lokalnih samouprava zahteva promenu ustaljenih obrazaca upravljanja i korišćenje inovativnih digitalnih rešenja.
Jedna od mogućnosti jeste uvođenje novih tehnologija i softvera baziranih na veštačkoj inteligenciji kakav je upravo ChatBot. Postoji samo nekoliko gradova na svetu koji su nedavno započeli sa primenom slične tehnologije za izabrane svrhe.
Ovom digitalnom platformom za komunikaciju lokalna uprava će ojačati svoju ulogu kompetentne, pristupačne i efikasne administracije za opsluživanje građana. Chatbot omogućava digitalizaciju odabranih servisnih postupaka i stavlja ih na raspolaganje svim građanima 24 sata, sedam dana u nedelji. Građani ovim uslugama mogu pristupiti u bilo koje vreme putem pametnog telefona ili računara bez potrebe preuzimanja i instalacije dodatnih aplikacija. Stoga će primena ChatBot-a za opštinske usluge i pružanje informacija omogućiti lokalnoj upravi da obradi znatno veći broj zahteva klijenata u kraćem roku.
Uvođenjem ChatBot rešenja, opštine klijentima mogu pružiti sve vrste relevantnih informacija kao što su informacije o komunalnim uslugama, informacije o lokalnim podsticajima za poslovanje, o dostupnim poslovnim objektima, informacije o poslovnim događajima, ali i rukovanje potpuno standardizovanom procedurom kao što je npr. naručivanja dokumenata. Takođe, ChatBot će omogućiti opštinama da ostvare proaktivnu komunikaciju sa svojim građanima bez skupih kampanja ili štampanog materijala. Važne informacije lako se mogu preneti kao Push notifikacije svim povezanim građanima, odnosno isporuka informacije sa softverske aplikacije može se vršiti bez specifičnog zahteva klijenata.
Projekat „Unapređenje opštinskih usluga u Srbiji i Bosni i Hercegovini uvođenjem ChatBot aplikacije“ ima za cilj da pokaže aktivnu i funkcionalnu primenu ChatBot-a na lokalnom nivou, gde će najviše koristi imati građani i privreda od poboljšanih, pristupačnijih i pojednostavljenih procedura u pogledu pružanja opštinskih usluga. Korišćenje ChatBot-a za gradske i opštinske usluge jasno će pokazati njegove prednosti u pogledu dostupnosti usluga i informacija, interakcije sa klijentima i njihovog zadovoljstva.
Kroz ovaj projekat, planirano je pilotiranje potpuno funkcionalnog ChatBot-a u najmanje 4 lokalne samouprave u Srbiji i BiH. Imajući u vidu da tržište za IT rešenja i konsultantske usluge nije vezano za ograničenja pojedinih zemalja, eksplicitan je cilj da se ChatBot implementira u više zemalja Zapadnog Balkana. Ovo ne samo da će dodatno dokazati univerzalni potencijal ChatBot-a, već će otvoriti i mogućnost za peer-to-peer učenje i širenje rezultata na mnogo širem nivou. Projekat će pokazati prednosti digitalizacije procesa za sve uključene javne i privatne aktere u celom regionu i promovisati digitalnu kulturu na širem planu.
,,Naše učešće u projektu je plod želje da savremene tehnologije bazirane na veštačkoj inteligenciji približimo što većem broju građana regiona. Naš cilj je da građani brže dolaze do pravih i tačnih informacija u bilo koje doba dana uz pomoć ChatBot-a dostupnog 7 dana u nedelji. Sve to će biti omogućeno bez instalacije dodatnih aplikacija na način na koji danas građani komuniciraju sa prijateljima i porodicom putem platformi kao što su Viber i Facebook.” rekao je Marko Adžić, Direktor Funkcije Softverska rešenja za privatni sektor.
Na konferenciji održanoj 30.januara u prostorijama NALED-a, povodom potpisivanja Sporazuma o saradnju na uvođenju ChatBot tehnologije, potpise na ovaj dokument stavili su predstavnici Šapca, Sombora, Bijeljine, Laktaša, kao i organizacije koje realizuju ovaj projekat – NALED, Privredna komora Republike Srpske, GIZ i Saga.
Direktor Divizije Softverska rešenja, Milan Jevtić, kaže da je celokupna tehnologija dostupna i da ostaje samo da se lokalne samouprave u tehničkom smislu prilagode, odnosno odrede prvu oblast u kojoj će „raditi“ virtuelni asistent. “Digitalna transformacija nije samo uvođenje informacionih tehnologija, već spuštanje informacionih tehnologija na nivo građanina, na nivo njegove interakcije sa onim s kim treba da je ima najčešće, da ih demokratizuje i da ih na najveći mogući način iskoristi, ne samo u izgradnji poverenja nego i ubrzanja onoga što svi mi zapravo želimo da postignemo. Tako da se zahvaljujemo i GIZ-u, i NALED-u i lokalnim samoupravama, što smo u ovoj poziciji da tehnologiju, koja je zasnovana na veštačkoj inteligenciji, na procesiranju prirodnog jezika na način kako ljudi komuniciraju, zaista ispitamo u ovom projektu u našem regionu, da vidimo koliko su naše tehnologije adekvatne za naš mentalitet, za naš način komunikacije. I na kraju ono što je najbitnije, mi ovim prikupljamo informacije – informacije o tome šta ljude najviše boli, šta ih najviše muči, na koji način možemo najbrže da im pomognemo. Stvaramo bazu znanja na kojima lokalna samouprava može da se uči i da pravi sledeće korake, ne samo u digitalnoj transformaciji nego i u promeni regulative, u promeni načina ophođenja i pozivamo vas da, kada se projekat završi za dve godine, nastavimo sa analizom podataka. Imaćemo ih dovoljno da svi mi zajedno, na svim tačkama, budemo pametniji.” rekao je Milan Jevtić.