Tehnologijom protiv komunalnog otpada – u gradu od 2 miliona ljudi
Gradska čistoća Beograd već neko vreme koristi Internet of Things rešenje kako bi optimizovala svoj rad.
Užurban životni tempo i velike saobraćajne gužve u prestonici često nam odvraćaju pažnju sa drugih problema sa kojima se Beograd svakodnevno susreće. Jedan od njih je i onaj ekološki i tiče se komunalnog otpada – tačnije njegovog odnošenja. U gradu koji broji gotovo 2 miliona ljudi rasprostranjenih na čak 17 opština, otpad za kratko vreme od izazova prerasta u ozbiljan problem.
Ova situacija sa sobom najčešće povlači znatno veću alokaciju gradskih resursa potrebnih za odnošenje tj. upravljanje otpadom. Na mesečnom i godišnjem nivou to znači daleko više sati koje komunalne službe provode na terenu, više utrošenog goriva i kraće vreme amortizacije opreme – jednostavno, više sredstava neophodnih za neometano funkcionisanje Gradske čistoće.
Kada tehnologija priskoči u pomoć
Sa digitalizacijom najrazličitijih proizvoda i procesa u našem okruženju, ni komunalni servisi nisu ostali imuni na jedinice i nule.
Jedan ovakav sistem za „pametan otpad“ implementiran je upravo u srpskoj prestonici kao rezultat saradnje između kompanije Saga i Gradske čistoće Beograd. Saradnjom su obuhvaćene jedinice za podzemno skladištenje otpada. Iako je u pitanju ideja koja se i dalje nalazi u ranoj fazi razvoja, Milutin Cvetković, Business Development Manager u Sagi, kaže za Netokraciju da je evidentiranje postojećih problema u Beogradu dovelo do skupa zahteva koje je njegov tim morao da ispuni:
SmartWaste Management nastao je mapiranjem postojećih problema u Beogradu. Tehnologija je zasnovana na TeleModule senzorima koji mere popunjenost odložne jedinice (kontejnera) – bilo da je u pitanju čvrsti ili tečni komunalni ili reciklažni otpad.
Sama tehnologija primenjiva je u silosima, rezervoarima, u sklopu benzinskih pumpi ili hotela, a sve u cilju preciznijeg merenja i informisanja o trenutnom nivou materije koja se meri.
Cvetković kaže da je senzor razvijen u saradnji sa Elektrotehničkim fakultetom u Beogradu i prof. dr Nenadom Jovičićem. Sistem funkcioniše tako što senzori pomoću GPRS, NB-IoT, LoRa ili WiFi signala komuniciraju sa TeleCentrom, dok je senzor opremljen i protivpožarnim alarmom koji detektuje nagli porast temperature (u slučaju da se kontejner zapali). Sam modul može se opremiti i dodatnim konektorima koji u primeni sa potrebama Gradske čistoće registruju da li je poklopac otvoren (mimo servisnih intervala).
Put signala do krajnjeg korisnika – s desna na levo.
Međutim, glavna odlika jednog ovakvog sistema leži u pravovremenom informisanju o popunjenosti kontejnera. Ukoliko jedinica u toku 24 časa nije dostigla kapacitet popunjenosti, komunalna ekipa ne mora da izlazi na teren. Na taj način se dodatno optimizuju gradski resursi, štedi vreme potrebno za obilazak jedne rute, ali i još bitnije – stvara preciznija slika o potrebama gradskih kvartova. Tamo gde je potreba veća, komunalne ekipe mogu postaviti više odložnih jedinica:
Benefiti korišćenja ovakvog sistema mogu biti različiti, a samo jedan od njih je značajna ušteda u gorivu komunalnim službama jer se kamion za pražnjenje šalje kada je to potrebno, dok sama lokacija nema problema sa prenatrpanim otpadom.
Podaci stvaraju pravu sliku o novim poslovnim prilikama
Sam Smart Waste Management sistem razvijen je na arhitekturi koja omogućava daljinsko očitavanje parametara. Cvetković objašnjava o čemu je reč:
Sagin telemetrijski sistem je prilično originalno rešenje na domaćem tržištu.U osnovi je zasnovan na senzorima (TeleModuli) koji predstavljaju uređaje u potpunosti dizajnirane, projektovane i programirane u Sagi. Naš TeleCentar je deo jedinstvene platforme zadužen za komuniciranje sa TeleModulima.
Prikazivanje i upravljanje podacima, ali i TeleModulima, odvija se na TeleClient-ima odnosno front-end kanalu na web-u (portal koji je i mobile compatible) ili na mobilnim uređajima preko namenske aplikacije.
Ovo našim klijentima omogućava real-time prikaz podataka, što znači da je upotreba moguća i na samom terenu.
Sagin Smart Waste Management sistem omogućio je Gradskoj čistoći precizniji uvid u potrebe pojedinačnih kvartova, ali i pomogao da se dodatno optimizuje rad komunalnih službi na terenu.
Na pitanje Netokracije koje to dodatne mogućnosti ovaj sistem nudi klijentima i za koje se to još oblasti njegova implementacije vezuje, Milutin ističe da je nemoguće ograničiti tip industrije i biznisa u kome se može koristiti ovo rešenje. Poenta je, kaže on, da se postižu uštede i povećava okrenutost ka krajnjim korisnicima. Automatizacija procesa, a samim tim i uštede, postižu se upravo blagovremenim tretiranjem informacija od značaja.
Naš sagovornik dodaje da iako postoji širok spektar pricing modela koji zavisi od pojedinačnog plaćanja do pretplatnog modela, kao i od načina na koji je Smart Waste Management hostovan (self hosted ili cloud), cena je ovde tek sporedna stvar:
U prvom planu svakako se nalazi ušteda resursa na strani klijenta. Realna upotreba jedne ovakve IoT tehnologije korisniku pruža širu lepezu dodatnih ušteda, ali i priliku da svoj biznis prilagodi na osnovu dodatno sakupljenih informacija.
Ova tehnologija dodatno se oslanja na Blue Ocean strategiju koja se bazira na otvaranje novih tržišta i razvoj inovativnih poslovnih modela, a ne na trku sa konkurencijom iz tradicionalnih industrija.
Dotakavši se i drugih IoT rešenja koja su potekla iz Sage, Milutin kaže da kompanija u svom portfoliu poseduje nekoliko interesantnih rešenja – neka od njih su 100% in-house razvijena, dok se druga baziraju na partnerstvu sa globalnim dobavljačima.
Ne uključujemo preprodaju i distribuciju tuđih rešenja već su većim delom razvijena ili/i prilagođena našim klijentima, s obzirom na to da kompanija strateški forsira sopstveni know-how princip.
Milutin Cvetković govorio je za Netokraciju o razvoju SWM sistema, ali i o daljoj implementaciji tehnologije na koju se ovaj servis oslanja.
Nova ulaganja u specijalizovan IoT kadar
Sa uplivom tehnologije i u najmanje pore naše privrede, postavlja se pitanje hoćemo li na nivou IT industrije uspeti da odgovorimo na sve poslovne izazove – ili ćemo za razvoj i implementaciju rešenja morati da potražimo strane dobavljače?
Cvetković za Netokraciju ističe da je manjak stručnih kadrova problem koji pogađa čitavu IT industriju, ali da je Saga na vreme prepoznala značaj ulaganja u kadar koji se bavi razvojem naprednih IoT rešenja – dakle i softver i hardver. Saznajemo da je u planu proširenje kapaciteta na ovom polju:
Prepoznali smo potrebu za dodatno ulaganje u smislu ostvarivanja novih znanja, ali i upošljavanja novih ljudi. Ovo će biti proporcionalno širenju na tržištu, jer proizvod ulazi u drugu godinu javnog postojanja.
IoT rešenja su nezamisliva bez zanimanja kao što su Business Intelligence i Big Data Analysis, Machine Learning i Artificial Intelligence, a naši najveći napori su trenutno na ulaganje u softverske inženjere u tom smeru.
Zaključivši razgovor kako će i domaće kompanije sve više ulagati u IoT i druge povezive sisteme koji im mogu pružiti bolji uvid u utrošak resursa potrebnih za njihovo poslovanje, naš sagovornik dodaje da se čitav koncept biznis transformacije i zasniva na pretvaranju prikupljenih podataka u informacije od značaja:
Jedino što ne postoji jeste metodologija za generisanje kreativnosti i ideja, tu zaista moramo pustiti mašti na volju.
Izvor: NETOKRACIJA, Autor: Marko Crnjanski