Svi smo čuli za Business Model Canvas koji je kreirao Alexander Osterwalder na osnovu njegovog ranijeg rada na Business Model Ontology, ali da li znate kako se pravilno popunjava da bi se iz njega izvukla prava vrednost za vašu kompaniju? Naravno, možete pročitati knjigu pomenutog autora “Business Model Generation”, ili da pratite našu seriju tekstova, gde ćemo pokušati da vam kroz jednostavne primere pokažemo kako se svi segmenti poslovnog platna pravilno popunjavaju.
„Business Model Canvas“ predstavlja strateški menadžment i „lean startup“ šablon za razvoj novih ili dokumentovanje postojećih poslovnih modela. To je vizualni grafikon sa elementima koji opisuju ponudu kompanije, proizvode, infrastrukturu, klijente i finansije. Platno pomaže kompanijama da usklade svoje aktivnosti ilustrujući potencijalne kompromise. Platno je jednostavan grafički šablon koji opisuje devet osnovnih komponenti: segmentacija klijenata, vrednost ponude, kanali, odnosi sa klijentima (kao što su „self-service“ ili personalne asistencije), izvor prihoda, sredstva, aktivnosti, partnerstva i troškove. Pojedinačni elementi podstiču razmatranje punog obima posla, dok celokupan plan podstiče na razmišljanje o tome kako se elementi uklapaju zajedno. U ovom tekstu ćemo opisati prva dva elementa i to na primeru naše kompanije, tako što ćemo odgovoriti na pitanje šta je to vrednost ponude, a šta segmentacija klijenata.
Ovo je jedno staro, a u današnje doba ipak novo i veoma kompleksno pitanje. Ako sagledamo uticaj poslednje industrijske revolucije kroz Internet i višestruke kanale komunikacija, uticaj web-a na svakodnevni privatni i poslovni život, strašan napredak mobilne telefonije i njeno prisustvo kod čak 92% svetske populacije, a da pri tom više od 80% ima konstantno uključen sistem za Internet komunikaciju, (WiFi), AI, IoT, Cloud, dolazimo do jednostavnog zaključka da je naša pozicija kao prodavca koji nešto nudi izuzetno kompleksna, a sa aspekta da zadovolji kupca ili Njegovo Visočanstvo “krajnjeg korisnika”.